روز زن با تاخیر و حاشیه


1-چند روز پیش شروع کردم نوشتن یک مطلبی ، از طرز تربیت خودم و شاید بیشتر برای اینکه برای خودم روشن شود چرا چیز هایی که من در وجود یک زن ارزش می بینم صفات مردانه محسوب می شوند، اعتماد به نفس ،قدرت، تمایل به استقلال ،حاضر جوابی،معرفت،روی پای خود ایستادن،دفاع کردن از دیگری،..
چرا اصولا "مرد" بودن ،خیلی وقت ها به عنوان یک صفت مثبت به کار می رود؛ مردانه پای چیزی ایستادن،خیلی مرد بودن..(من خودم هم شاید این را به کار برده باشم)مگر زن بودن فحش است که مرد بودن تحسین محسوب می شود؟
چرا علاقه و آگاهی در بعضی زمینه ها مردانه ،پسرانه محسوب می شوند،دوست داشتن فوتبال ،ماشین...اصولا چه چیزی ،چه تفکری هست پشت این تقسیم بندی های ما؟
نوشتن آن مطلب نیمه کاره ماند،شاید چون من این کاره نیستم و در نوشتن مطالب تحلیلی دستی ندارم والبته یک خود سانسوری،بر اساس یک حس، آن هم اینکه کسی ،از کسانی که من را می شناسد بیاید ان را بخواند و بگوید(بلند یا توی دلش!) که تو مشکلت این ها نیست،این چیزها حرف است برای اینکه رفتارهای مردانه!! ات را توجیح کنی...
درست است،من این حرف را زیاد شنیده ام و البته دروغ نگویم هنوز هم شنیدنش آزارم می دهد، اما واقعیت این است که مدتی هست که فهمیده ام  رفتار های من را دقیقا بر اساس همان خصوصیاتی این گونه  می خوانند که برای به دست آوردنشان بیشترین تلاش را کرده ام و نه من،همه ی زنانی که من تحسینشان می کنم را خیلی ها  مردانه می دانند..
من از هیچ کاری عقب نکشیده ام چون دختر بوده ام،هرگز کارهایم را به خاطر دختر بودن گردن برادرهایم نینداخته ام و هرگز فکر نکرده ام ،دوست پسرم،پسر همراهم و.. موظف است مخارج من را بپردازد چون او مرد است ،من دخترم...

2-دوست دارم  یاد کنم از شادی صدر و جایزه ای که گرفت  و زیبایی تحسین بر انگیز تقدیم آن جایزه به شیوا نظر آهاری،دانشجوی ستاره دار و فعال حقوق بشر که کم و بیش از بعد انتخابات همیشه زندان بوده است!

3- می شود روز زن باشد و آدم یاد نکند  از  ندا و ترانه و مادر سهراب و باقی مادران عزادار و مادران صلح و همه ی همه  زنانی که نه "مردانه" ،که  آن گونه که یک "انسان" باید و شاید پای آزادی و حقوق انسانی ایستادند و بهای سنگینی  هم پرداخته اند و می پردازند؟
4-حرف آخر هم این که من معتقدم طرز برخورد یک جامعه با زنان و کودکانش نشان دهنده ی سطحی از فرهنگ و تمدن که آن جامعه از آن بهره می برد. امسال به هوای دستگیری مجید توکلی و عکس هایی که از ظاهر او با لباس و پوشش زنانه پخش شد اتفاق جالبی افتاد آن  راه افتادن کمپین مردانی بود که با پوشش و حجاب عکس گرفتند و باعث شدند مثل خیلی لحظات دیگر امسال به داشتن همچین هم وطنانی افتخار کنم و یادم بیفتد همه ی مردان سرزمینم این بیمارانی نیستند که در خیابان کنارم راه می روند وباعث می شوند  هر بار برای لحظاتی از دختر بودنم به گه خوردن بیفتم!